22 marca 2016

Układ Słoneczny - część druga - wielkości i odległości

W drugiej części naszego poznawania Układu Słonecznego skupiliśmy się na wielkościach i odległościach jakie w nim występują. Wykorzystaliśmy do tego:
  • wycięte z grubego papieru planety przy zachowaniu skali wielkości (plik do pobrania tutaj: planety - wielkości)
  • kredki świecowe
  • miarka budowlana 
  • taśma malarska 


Na początek dzieci dostały za zadanie podpisać planety według ich wielkości (posiłkowały się zrobioną wcześniej makietą):
 Gdy już to zrobiły...
 ...pokolorowały planety:



 Kiedy porozmawialiśmy sobie o wielkościach poszczególnych planet, zastanowiliśmy się jak duże byłoby słońce w przyjętej tu skali. Ku wielkiemu zaskoczeniu dzieci okazało się, że miałoby aż 194 cm średnicy! Nie pozostało nam nic innego jak sobie je zrobić :)

 I położyć obok nasze planety, które nagle wydały się taaakie malutkie :)

 Wtedy zaczęliśmy się zastanawiać w jakich odległościach planety krążą wokół słońca. W jednym z najdłuższych kawałków wolnej podłogi nakleiliśmy 7 metrów taśmy malarskiej.
 I zaznaczyliśmy sobie orbity, po których krążą planety (przykładowo: 9; 16,5; 22,5; 34;5; 117; 214,5; 430,5 i 675 cm):

 Całość trudno uchwycić na zdjęciu:
 I znów dzieci nie mogły uwierzyć, że przy takiej skali nasze słońce miałoby zaledwie 1,5 mm średnicy a planety nie byłby widoczne gołym okiem!
 Na koniec przykleiliśmy wszystkie planety po drugiej stronie wcześniej robionej planszy:
Bardzo polecam taką zabawę, bo dużo bardziej działa na wyobraźnie niż obejrzenie grafik czy filmików :)

2 komentarze:

  1. Super!!! Koniecznie muszę skorzystać z pomysłu- bo tego jeszcze nie robiliśmy (tzn odległości i wielkości planet). dziękuję za "gotowca"

    OdpowiedzUsuń