20 listopada 2015

Prąd, czyli eksperymenty z baterią :)

Dziś rozmawialiśmy o tym dlaczego żarówka świeci, skąd się bierze prąd i jak zrobić sobie magnes.

W doświadczeniach udział wzięły:
- płaska bateria
- trzy przewody izolowane
- mała żarówka
- duża śruba
- woda destylowana
- sól
- szpilki
- różne przedmioty, jak np: gumka, drewno, korek, kredka świecowa, grafit ołówkowy, ołówek, gwóźdź, śrubka, spinacz zwykły, spinacz z gumową osłoną, kamień, plastikowa szpulka



Na początek do baterii przyczepiliśmy dwa przewody:
 Potem sprawdziliśmy co się dzieje gdy podłączymy do nich żarówkę. Świeci!
 Dla wygody umocowaliśmy żarówkę w oprawce:
 Zaczęliśmy sprawdzać przez jakie przedmioty przepłynie prąd (żarówka się zaświeci) a przez jakie nie?

Dzieci miały najpierw wyrazić swoje przypuszczenie a potem sprawdzaliśmy czy jest ono prawidłowe. Pewne przedmioty były oczywiste, jak to, że śrubka przewodzi prąd:
 A drewno nie:
 Folia aluminiowa tak:
 Gumka nie:
 Ale przy rysiku nie było już takiej oczywistości - grafit przewodzi prąd!
 Jak się dokładnie przyłoży druciki do ołówka też to widać!
 Ale już drewniana 'obudowa' grafitu już nie (bo jak sprawdziliśmy drewno nie przewodzi prądu):
 Spinacz oczywiście przewodzi:
 Ale już taki z gumową osłoną nie:
 Ale jego środek, który jest metalowy oczywiście tak:
 Kredka świecowa nie:
 Tak samo korek:
 Kamień wywołał zdziwienie, bo dzieci myślały, że przewodzi prąd a ty niespodzianka!
 Plastikowa szpulka, zgodnie z przewidywaniami, nie przewodzi :)

Gdy już posprawdzaliśmy różne przedmioty postanowiliśmy sprawdzić czy woda destylowana przewodzi prąd. Umocowaliśmy druciki blisko siebie ale tak żeby się nie stykały ze sobą...
...i wsadziliśmy do wody. I niespodzianka! Żarówka nie świeci!
 Ale gdy do wody dosypiemy soli żarówka zaczyna się żarzyć!
 Dzieje się tak dlatego, że sól rozpuszczona w wodzie jest przewodnikiem.

Dzieci ze zdziwieniem odkryły, że słona woda zmieniła kolor!
 (Pod wpływem prądu słona woda zostaje rozłożona na czynniki: chlor i sód. Sód szybko reaguje z wodą dając wodór i ług sodowy. Chlor zaś reaguje z miedzią na przewodach dając taki kolor)

Na koniec postanowiliśmy zrobić magnes. Na dużą śrubę dokładnie nawijamy izolowany przewodnik (im dłuższy tym lepszy będzie efekt):
Gotowe:
 Tak przygotowany przewodnik podłączamy do baterii i sprawdzamy co się stanie gdy śrubę zbliżymy do szpilki:
 Działa jak magnes!
 Po odłączeniu od baterii szpilka spada:
 Udało się nawet podnieść w ten sposób dwie szpilki:

Polecamy doświadczanie :)

3 komentarze: