8 stycznia 2013

Figur poznawanie

Dzisiaj skupiliśmy się na figurach geometrycznych. Do pracy przygotowałam materiały, które można pobrać z linków zamieszczonych niżej. Wystarczy drukarka i laminarka (od biedy można się obyć i bez niej) i gotowe:

 

Zaczęliśmy od kart z figurami (do pobrania tutaj) i poznawania nazw poszczególnych figur:
Następnie było dopasowywanie podpisów (Wojtek czytał, Iga układała):
Potem w ruch poszły magnesy i układanie poszczególnych figur:
Korzystając z magnesów pokazałam też dzieciom, że pewne figury są szczególnymi przypadkami innych, że równoległobok może zmienić się w prostokąt:
 a romb w kwadrat:
Przyjrzeliśmy się też bliżej pozostałym figurom.

Potem w ruch poszła następna porcja kart, z dokładniejszym opisem poszczególnych figur:
(Karty można pobrać stąd - zaznaczam tylko, że jest to surowa wersja i poszczególne elementy widoczne na zdjęciu powyżej zaznaczałam ręcznie przed laminowaniem, bo przerosło mnie zrobienie tego na kompie ;))

Zaczęliśmy od koła:
Przy jego omawianiu przydał nam się cyrkiel i przy okazji dzieciaki poćwiczyły jego obsługę:
Przy omawianiu kolejnych figur znów wróciliśmy do magnesów:
Przy trójkącie, przy pomocy magnesów omówiliśmy sobie pewne charakterystyczne trójkąty:
Na sam koniec Wojtek dostał zadanie. Karty (które można pobrać stąd) zalaminowałam (żeby można z nich korzystać wielokrotnie) i Wojtek rozwiązywał zadania mazakami:
Musiał zaznaczyć i narysować wszystko co znajdowało się na liście pod daną figurą (wierzchołki, przekątne, itd...)
Bardzo mu się to zadanie podobało :)

Pierwsze karty polecam młodszym dzieciom, drugie i trzecie starszakom, które chciałyby się dowiedzieć o figurach czegoś więcej :)

7 komentarzy:

  1. Fajny pomysł z magnesami :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Super sa te karty i swietny pomysł z magnesami

    OdpowiedzUsuń
  3. super:) na pewno wykorzystam pomysł:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pod kwadratem powinno być umieszczone kilka napisów (kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok, trapez, deltoid).
    Podobnie pod rombem (romb, równoległobok, trapez, deltoid) i prostokątem (prostokąt, równoległobok, trapez).
    Pod równoległobokiem powinien być jeszcze napis "trapez".

    Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy za wskazówki. To o czym piszesz omówiliśmy sobie za pomocą magnesów, z napisami nie chciałam za bardzo mieszać w głowie... Na dodatek niektórzy matematycy uważają, że na przykład taki trapez ma tylko jedna parę boków równoległych więc równoległoboku czy kwadratu nie można nazwać trapezem.

      No ale dodrukuję napisów i zrobimy inne podejście do zabawy, dzięki!

      Usuń
    2. Faktycznie: z trapezem jak z zerem - kwestia umowy :-)

      Zerknij też na nasze czworokąty:
      http://bajdocja.blogspot.com/2012/06/figury-2-jestem-czworokatem-cd.html

      Pozdrawiam :-)

      Usuń
  5. świetne... nic dodać nic ująć, nawet jeśli wiedza jest bardziej złożona, to i tak to co jest tu, to więcej, niż w szkołach...

    OdpowiedzUsuń