Zaczęliśmy od kart z figurami (do pobrania tutaj) i poznawania nazw poszczególnych figur:
Następnie było dopasowywanie podpisów (Wojtek czytał, Iga układała): Potem w ruch poszły magnesy i układanie poszczególnych figur:
Korzystając z magnesów pokazałam też dzieciom, że pewne figury są szczególnymi przypadkami innych, że równoległobok może zmienić się w prostokąt:
a romb w kwadrat:
Przyjrzeliśmy się też bliżej pozostałym figurom.
Potem w ruch poszła następna porcja kart, z dokładniejszym opisem poszczególnych figur:
Zaczęliśmy od koła:
Przy jego omawianiu przydał nam się cyrkiel i przy okazji dzieciaki poćwiczyły jego obsługę:
Przy omawianiu kolejnych figur znów wróciliśmy do magnesów:
Przy trójkącie, przy pomocy magnesów omówiliśmy sobie pewne charakterystyczne trójkąty:
Na sam koniec Wojtek dostał zadanie. Karty (które można pobrać stąd) zalaminowałam (żeby można z nich korzystać wielokrotnie) i Wojtek rozwiązywał zadania mazakami:
Musiał zaznaczyć i narysować wszystko co znajdowało się na liście pod daną figurą (wierzchołki, przekątne, itd...)
Bardzo mu się to zadanie podobało :)
Pierwsze karty polecam młodszym dzieciom, drugie i trzecie starszakom, które chciałyby się dowiedzieć o figurach czegoś więcej :)
Fajny pomysł z magnesami :)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
Super sa te karty i swietny pomysł z magnesami
OdpowiedzUsuńsuper:) na pewno wykorzystam pomysł:)
OdpowiedzUsuńPod kwadratem powinno być umieszczone kilka napisów (kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok, trapez, deltoid).
OdpowiedzUsuńPodobnie pod rombem (romb, równoległobok, trapez, deltoid) i prostokątem (prostokąt, równoległobok, trapez).
Pod równoległobokiem powinien być jeszcze napis "trapez".
Pozdrawiam :-)
Dziękujemy za wskazówki. To o czym piszesz omówiliśmy sobie za pomocą magnesów, z napisami nie chciałam za bardzo mieszać w głowie... Na dodatek niektórzy matematycy uważają, że na przykład taki trapez ma tylko jedna parę boków równoległych więc równoległoboku czy kwadratu nie można nazwać trapezem.
UsuńNo ale dodrukuję napisów i zrobimy inne podejście do zabawy, dzięki!
Faktycznie: z trapezem jak z zerem - kwestia umowy :-)
UsuńZerknij też na nasze czworokąty:
http://bajdocja.blogspot.com/2012/06/figury-2-jestem-czworokatem-cd.html
Pozdrawiam :-)
świetne... nic dodać nic ująć, nawet jeśli wiedza jest bardziej złożona, to i tak to co jest tu, to więcej, niż w szkołach...
OdpowiedzUsuń